Dikt uten tittel

1. De skal slippe
å høre mine meninger og råd
så fram De ikke spør meg

2. De skal slippe mine lidelser
dem vil jeg gjerne ha selvmed mindre De er sikker
på at De vil høre dem

3. Jeg skal vise Dems hus
nobel respekt og ære
Hvis jeg dog føler å gjøre annet
lar jeg være å besøke Dem

4. Tro dog ikke at De
kan herje fritt hos meg
for jeg kan være nådeløs
som slangen i Paradis

5. Tro ikke at jeg voldtar Dem
fordi jeg er kledd i svart
jeg rører Dem nok bare
hvis De ber pent om det

6. Tro ikke at jeg stjeler
Det eneste jeg tar fra andre
er deres byrder
og det de ber meg om

7. Til tider må jeg anerkjenne
magiens kraft jeg har fått frem
Hvis ikke vil jeg miste
alt jeg har fått til

8. De hører meg aldri klage
på ting jeg mener selv
at det er unødvendig
å påta for seg selv

9. Barn skal være barn
så lenge de føler for det
De skal aldri skades
så uskyldige som de er

10. Tro ikke at jeg driver
med ofringer av noe slag
Jeg dreper hvis jeg blir angrepet
eller trenger mat

11. Ikke anklag meg for provosering
når jeg er ute og går
Fordi som som provoserer
får høflige ord først
deretter blir de kråkemat
hvis dem ikke slutter.

Comments

Popular posts from this blog

Spotlight; Dancing in the Rain av Lucy Appadoo

Review; The Prettiest Girl in the Grave by Kristopher Triana

Annoncing the 2023 Diversity Reading Challenge