Bokomtale; Vivaldi av Helge Torvund.

Jeg ble ferdig med barneboka Vivaldi idag, skrevet av Helge Torvund og illustrert av Mari Kanstad Johnsen.

Boka omhandler Tyra, som ikke sier et pip på skolen fordi hun blir mobbet og de andre jentene sender henne "krympeblikket". Når hun får katten Vivaldi føler hun en trygghet hun ikke har hatt før.

Jeg likte boka, selv om jeg fikk en påminnelse om hvor grusomt det kan være på skolen. Jeg har en viss svakhet for nynorsk og Helge Torvund skriver som vanlig bra. Jeg likte også illustrasjonene i boka. Jeg synes og at det kommer bra frem hvilken positiv effekt dyr (og dyreterapi) kan ha for folk med problemer.

"Ho har den harde klumpen inni seg. Den er inni henne når ho går heim frå skulen. Det er ingen ord i den. Det er som om den ligg inni ei boble av vatn. Når ho kjem borti den bobla, renn vatnet ut av augo hennar."

Comments

  1. Vivaldi, vakre barneboka om sårt og ordlaust, om den tunge klumpen i magen og om tårer. Om å ta kvarandre på alvor. Lise Aanestad, glad gjevar av boka til tantungane.

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Spotlight; Dancing in the Rain av Lucy Appadoo

Review; The Prettiest Girl in the Grave by Kristopher Triana

Annoncing the 2023 Diversity Reading Challenge