Smakebit på Søndag; Woman at Point Zero

Siste søndagen i 2012, så jeg tenkte å avslutte dette årets søndager med "Smakebit på Søndag", som er fast tema hos Flukten fra virkeligheten.
Denne gangen skal jeg ta for meg boka "Woman at Point Zero" av Nawal el Saadawi, en bok som er på 2008-versjonen av "1001 bøker du må lese før du dør". Jeg fikk sjansen til å lese boka på grunn av en såkalt "bokstråle" på Bookcrossing. I tillegg får jeg sjansen til å krysse av Egypt på "Land i verden"-prosjektet mitt.

"Tomorrow morning I shall no longer be here. Nor will I be in any place known to man. This journey to a place unknown to everybody on this earth fills me with pride. All my life I have been searching for something that would fill me with pride, make me feel superior to everyone else, including kings, princes and rulers."

Boka omhandler Firdaus, som forteller sin livshistorie fra fengselcella hvor hun venter på dødsdommen etter hun har drept en "pimp" i Kairo's gater. Selv om boka er relativt kort (under 150 sider) kan den gi deg et slag i ansiktet om hvordan samfunnet fungerer andre plasser i verden.

"I was surrounded by darkness on all sides, with nowhere to go, but I was no longer afraid. Nothing in the streets was capable of scaring me any longer, and the coldest wind could no longer bite into my body."

Comments

  1. Jeg tror ikke jeg har lest en eneste bok fra Egypt! Jeg burde nok også hatt et land i verden prosjekt for jeg kan tenke meg opptil flere land jeg ikke har lest ra når jeg tenker meg om :-)
    Klem!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jeg kan nesten garantere deg at det er et noe interessant prosjekt. Fordelen er jo at en ikke akkurat går lei siden det er en del land å velge mellom. ;-) Har nok selv en del bøker liggende (blant annet noen fra Asia og Afrika) som jeg ikke har fått lest ennå.

      Delete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Spotlight; Dancing in the Rain av Lucy Appadoo

Review; The Prettiest Girl in the Grave by Kristopher Triana

Annoncing the 2023 Diversity Reading Challenge