Omtale; Hitler – min nabo av Edgar Feuchtwanger

Lånte ”Hitler – min nabo” av Edgar Feuchtwanger for en liten stund siden på et av de lokale bibliotekene, og angrer ikke.

"Jeg hadde nettopp lest fortellingen om David og Goliat. Et øyeblikk så jeg meg selv gå inn i spisesalen i restauranten for å drepe Hitler med en slyngestein som jeg kylte rett i hodet hans."

Fra Edgar er 5 år til han er 15 (fra 1929 til 1939), er han nabo med en av de mest forhatte personene i moderne tid; Adolf Hitler. Gjennom Edgars unge øyne får en et innblikk i at Hitler kommer til makten og hvordan det påvirker Edgar og hans jødiske familie mer og mer.

"Han hater oss. Han hater meg. Uten å engang vite at jeg eksisterer."

Selve boka er relativt lettlest og historien blir fortalt kronologisk, oppdelt etter årstall. Hvis en er interessert i andre verdenskrig, er boka verdt lesinga.

"Fra sengen min hørte jeg bare skrikene i gaten, og jeg så himmelen som sto i brann og lyste opp gardinene i vinduet mitt."

Comments

Popular posts from this blog

Spotlight; Dancing in the Rain av Lucy Appadoo

Review; The Prettiest Girl in the Grave by Kristopher Triana

Annoncing the 2023 Diversity Reading Challenge