Omtale; Season of Migration to the North av Tayeb Salih

Som del av Afrika utfordringen jeg er med i, har jeg lest Season of Migration to the North av den sudanske forfatteren Tayeb Salih. Kan forøvrig krysse av Sudan på "Land i verden"-prosjektet mitt.

Når en ung man returnerer til landsbyen sin etter å ha studert i Europa i flere år, er det et ukjent ansikt blant alle de kjente. Nykommeren Mustafa Sa’eed forteller ham om sitt eget liv i London etter første verdenskrig, som var langt fra sukkersøtt. Nå, flere år etter, hjemsøker Sa’eeds handlinger en liten landsby i nærheten av Nilen.

"The blood of the setting sun suddenly spilled out on the western horizon like that of millions of people who have died in some violent war that has broken out between Earth and Heaven."


Historien i seg selv var så sin sak, selv om koloniseringen blir illustrert fra et annet synspunkt enn normalt. Det som veide opp for min del, var skildringene og språket (selv om min versjon var oversatt fra arabisk til engelsk).

"By the standards of the European industrial world we are poor peasants, but when I embrace my grandfather I experience a sense of richness as though I am a role in the heart-beats of the very universe."

Comments

Popular posts from this blog

Spotlight; Dancing in the Rain av Lucy Appadoo

Review; The Prettiest Girl in the Grave by Kristopher Triana

Annoncing the 2023 Diversity Reading Challenge