Omtale; Lyden av asfalt av Yngve Kveine

For en liten stund siden fikk jeg tak i Yngve Kveine's debutroman "Lyden av asfalt" som leseeksemplar fra forlaget. Boka blir egentlig lansert idag.

Handlingen er lagt til østkanten av Oslo på 80- og 90-tallet, med Jokke og Valentinerne som bakteppe. Med en rekke samtidsreferanser følger boka en guttegjeng i oppveksten, og alt det de roter seg borti.

For min del var boka fullt brukbar. Greit nok, innrømmer at jeg ikke er født og oppvokst i Oslo i samme perioden, så det er enkelte elementer jeg uansett ikke kommer til å begripe, men det var igjen andre elementer jeg tror det er flere som kan kjenne seg igjen i.

"For hvis man klarte å skape noe som festa seg, ville ens tanker leve videre mens man selv lå trygt under torva. Å daue i trygg forvissning om at man aldri har skilt seg ut det minste lille grann, måtte jo være fullstendig meningsløst."

Comments

Popular posts from this blog

Spotlight; Dancing in the Rain av Lucy Appadoo

Review; The Prettiest Girl in the Grave by Kristopher Triana

Annoncing the 2023 Diversity Reading Challenge