Omtale; Under frangipaniträdet av Mia Couto

Via Bookcrossing fikk jeg tak i en svensk kopi av Under frangipaniträdet av Mia Couto. Siden forfatteren er fra Mosambik, kan jeg krysse av nok et land i ”Land i verden”-prosjektet mitt, samt enda en bok i Afrika utfordringen jeg er med i.

Fortellerstemmen er en avdød som blir en nattånd og tar bolig i en politietterforsker som skal oppklare et drap på et gamlehjem, som tilfeldigvis er i en øde festning. Selv om politietterforskeren prøver å løse mordet, illustrerer boken at kanskje det ”ekte” offeret er de afrikanske skikkene, ødelagt av portugisisk kolonistyre og vestlig materialisme.

Følte ikke at mordet ble helt løst, men likte språket og metaforene i boka, selv om jeg fant det noe anstrengende å lese boka på svensk (tror det hadde vært lettere å snappe opp nyansene bedre hadde jeg lest den på norsk).

”Världen är nämligen som en frukt med både fruktkött och kärna. Skalet måste av för att innanmätet ska komma fram.”

Comments

Popular posts from this blog

Spotlight; Dancing in the Rain av Lucy Appadoo

Review; The Prettiest Girl in the Grave by Kristopher Triana

Annoncing the 2023 Diversity Reading Challenge