Omtale; Antigone av Sophocles

I "Back to the Classics"-utfordringa, var et av punktene skuespill. Personlig endte jeg opp med å lese "Antigone" av Sophocles. Teknisk sett kan jeg vel kanskje også krysse av Hellas i "Land i verden"-prosjektet mitt.

"Antigone" er en tragedie om Oedipus sin fryktløse datter som må bøte med livet fordi hun gir broren en verdig begravelse, stikk i strid med hva den herskende onkelen tillot. Tragedien illustrerer motsetningene som til tider eksisterer mellom lydighet og personlig etikk.

Selv om skuespillet er bra skrevet, sliter jeg med å lese skuespill, rett og slett fordi at jeg føler at det er noe helt annet å lese et  teaterstykke i motsetning til å se det oppført (og jeg foretrekker det sistnevnte).

Comments

Popular posts from this blog

Spotlight; Dancing in the Rain av Lucy Appadoo

Review; The Prettiest Girl in the Grave by Kristopher Triana

Annoncing the 2023 Diversity Reading Challenge