Omtale; Arkadij - En sovjetsoldat i Bjerkreim og andre skjebner fra 2. verdenskrig av Bjørn Bratbak

For en liten stund siden fikk jeg et leseeksemplar av boka Arkadij - En sovjetsoldat i Bjerkreim og andre skjebner fra 2. verdenskrig av Bjørn Bratbak tilsendt i posten, og nå kommer omtalen.

Midtvinters i 1945 flyktet krigsfangen Arkadij Bojarintsev fra Forus fangeleir nær flyplassen på Sola. Tidligere i fangenskapet hadde han vært i leirer i Latvia og Tyskland. Da han flyktet fra Forus, ville han reise østover for å komme inn i det nøytrale Sverige, og deretter komme seg tilbake til Sovjetunionen. Boka forteller om barndommen, familien og flukten til Arkadij, samt hvordan han ble hjulpet av nordmenn med blant annet mat og klær, samt et skjulested. I tillegg er det eksempler på andre skjebner når det gjelder den røde armé når de kom hjem til Sovjetunionen etter å ha sluppet unna som krigsfanger.

Selv om jeg visste litt angående lokalhistorie fra andre verdenskrig, var det allikevel en interessant lesing. Det er ikke nødvendigvis like "hyggelig" lesning til tider, men det er allikevel ting som er verdt å belyse. En av de tingene jeg har lyst til å påpeke er at jeg tror at det hadde vært greit med en korrekturlesning før boka gikk i trykk, da jeg fant flere skrivefeiler og/eller bokstaver som ikke hørte hjemme.

Comments

Popular posts from this blog

Spotlight; Dancing in the Rain av Lucy Appadoo

Review; The Prettiest Girl in the Grave by Kristopher Triana

Annoncing the 2023 Diversity Reading Challenge