Omtale; Fergen av Mats Strandberg

I fjor fikk jeg tilsendt et leseeksemplar av romanen Fergen av Mats Strandberg fra forlaget, og nå, i forbindelse med Paranormal Reading Challenge, kommer omtalen.

Handlingen foregår om bord på fergen Baltic Charisma som går mellom Sverige og Finland, og vi blir kjent med blant annet den avdankede popstjernen som leder karaokekveldene, den eldre og ensomme kvinnen som søker nye eventyr, den tidligere fergeansatte som kommer tilbake for å iscenesette et frieri og de to tolv år gamle søskenbarna som var bestevenner før en familiehemmelighet kom mellom dem. Det som skjer på fergen den natta gjør at enkelte vanlige mennesker blir helter, men det kan også lokke frem det verste i folk.

"Menneskene er i ferd med å ødelegge planeten, gjennom å suge den tom, som parasitter. De dreper seg selv og hverandre på hundre ulike måter, av tusen patetiske grunner. Men de ville ha kalt ham et monster hvis de visste, hvis de trodde."

Først slet jeg med å komme inn i boka de første hundre sidene siden kapitlene fokuserte på de forskjellige karakterene i boka, og i tillegg ble jeg noe overrasket når det viste seg at to av fergepassasjerene var vampyrer, da jeg fikk inntrykk via vaskeseddelen bakpå boka at det var mer en "vanlig" thriller uten blodtørstige vesener. Misforstå meg riktig, jeg elsker vampyrbøker, men det kan være greit for forlaget sin del å markedsføre boka riktig, spesielt siden det sikkert finnes personer som elsker vanlig krim- og thriller-bøker, men misliker vampyrbøker. For min del var boka litt verken fugl eller fisk, ikke helt reinspikka skrekk og ikke vanlig thriller/krim, men jeg likte den for det om, selv om jeg ble noe overrasket over vampyr-elementet da det dukket opp.

Comments

  1. Flott og veldig oppklarende omtale. Jeg har begynt på denne, men kom ikke skikkelig igang med den, og siden ble den lagt vekk. Er glad for at jeg ikke kom så langt som til vampyrer, da hadde jeg blitt skikkelig satt ut :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Vær så god. :-) Hadde et øyeblikk hvor jeg tenkte "hva pokker?" når jeg leste den. Som sagt i omtalen, jeg har ikke noe i mot vampyrbøker, men med vaskeseddelen i bakhodet skulle en tro at det var snakk om "vanlig" thriller.

      Delete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Spotlight; Dancing in the Rain av Lucy Appadoo

Review; The Prettiest Girl in the Grave by Kristopher Triana

Annoncing the 2023 Diversity Reading Challenge